Siirry sisältöön

Vinkki

Ennakoiva viemärihuolto on ennakoitu säästö

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Ennakoiva viemärihuolto on ennakoitu säästö</span>

Koska viemärit ovat poissa silmistä, ovat ne siten useimmiten myös poissa mielestä - ainakin siihen asti, kun ongelmia alkaa ilmetä. Lievimmillään ongelmat eivät ole hajuhaittoja kummempia, mutta tyypillisimpiä viemäreihin liittyviä ongelmia ovat kuitenkin erilaisista tukoksista johtuvat vesivahingot.

Tulipalo sammutetaan vasta, kun palo jo roihuaa, mutta vesivahingon riskin minimoiminen on huomattavasti helpompaa. Lisäksi säännölliseen viemärihuoltoon tehtävät investoinnit ovat vain murto-osa potentiaalisen vesivahingon synnyttämistä kustannuksista - puhumattakaan jälkimmäisenä mainitun aiheuttamasta vaivasta ja harmista taloyhtiön asukkaille.

Suurimmat vahingot koituvat pohja- ja pystyviemärien huollon laiminlyömisestä. Tärkein toimenpide on varmistaa yhteisten runkoviemärien toimivuus, sillä niiden tulee kestää useamman asunnon ja käyttäjän viemärivesien tuottama rasitus. Esimerkiksi kuusikerroksisen kerrostalon viemäriputkessa syntyvä tukos täyttää viemäriputken kapasiteetin minuuteissa, jonka jälkeen vesi valuu hallitsemattomasti kellariin ja tulvii vähintään alimpien kerrosten lattiakaivoista asuntoihin.

Sopiva huoltoväli on kymmenen vuotta

Putkien ollessa piilossa viemärihuollosta huolehtiminen unohtuu helposti ja vahingon osuessa kohdalle osoittaa syyttävä sormi usein isännöitsijää. Isännöitsijän vastuulla on näet pitää huolta siitä, että tarvittavat huoltotoimenpiteet tehdään ja asukkaat ovat tietoisia suositeltavista toimenpiteistä.

Viemärien kuvaus ja puhdistus kannattaa tehdä kymmenen vuoden välein. Jos puhdistus ei tunnu ajankohtaiselta esimerkiksi uudiskohteissa, voidaan viemäriin tehdä myös pelkkä kuvaus - tällöin saatetaan joko huomata orastava tukos tai todeta ettei puhdistusta tarvita ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen. Kuvauksen kustannuksissa puhutaan muutamista sadoista euroista, joka on verrattain pieni investointi taloyhtiön hyväksi.

Asiakas saa aina viemärikuvauksesta kattavan raportin, joka sisältää arvion ja havainnot putkiston sisäpuolisesta kunnosta. Kuvausraportti on hyvä perusta myös viemäriverkoston viemäriremontin suunnitteluun.

Kymmenen vuoden huoltosyklillä puhdistettavaakin yleensä silti löytyy, sillä taloyhtiössä kerääntyy putkiin normaalin elämän jäljiltä monenlaista likaa ja sakkaa. Muun muassa keittiön lavuaarilta ja astianpesukoneelta poistuva likavesi on rasvaista ja vastaavasti kylpyhuoneista viemäreihin kertyvät hiukset, pesuainejäämät ja hiekka tukkivat viemäristön. Ei ole myöskään tavatonta, että viemäreistä löytyy paljon sellaista, mikä ei sinne kuulu (WC-hajustin, tasoitekovettumaa ym.).

Uudiskohteissa viemärikuvaus kannattaa tehdä 8-9 vuotta valmistumisesta

Uudiskohteissa putkiston kuntokartoitus kannattaa tehdä 8-9 vuoden kohdalla rakennuksen valmistumisesta, sillä vastuu rakenteellisten virheiden korjauksista säilyy rakennusyhtiöllä ensimmäiset 10 vuotta. Ennen määräajan täyttymistä tehtävä kuvaus on pistokoeluontoinen ja siinä voidaan huomata muutaman vuoden sisään potentiaalisesti puhkeavia ongelmia. Tällöin rakenteellisista virheistä voidaan vielä reklamoida ilman, että korjauksista syntyvät kustannukset kaatuvat taloyhtiön niskaan.

Passiivisuuden kulut maksetaan kerralla

Viemäreihin liittyvien toimenpiteiden hintahaitari liikkuu perushuollon sadoista euroista vesivahinkojen kymmeniin tuhansiin.

“Pistetalo on kerrostalotyyppi, jossa on vain yksi porraskäytävä. Tällaisessa on tyypillisesti 4-5 pystylinjaa, joiden kuvauksessa ja pesussa on kyse muutamasta tonnista. Tämän kun rinnastaa mahdollisen vesivahingon hintaan, on erikoista jos ennakoivaan huoltoon ei haluta investoida”, toteaa L&T:n prosessi- ja viemärihuoltopalveluiden asiantuntija Juha Wellenius.

Kyse ei silti ole pelkistä kustannuksista. Kuvaamisen ja puhdistuksen vaiva versus potentiaalinen vesivahinko on asukkaalle minimaalisen pieni. “Muutaman pystyviemärin sekä pohjalinjan puhdistus on yhden työpäivän homma”, Juha kertoo. “Konkreettiset vaikutukset asukkaan elämään ovat siinä, että päivän aikana tulee eteen lyhyt ajanjakso, jolloin viemäriä ei saa käyttää. Jos asiakas on poissa kotoa, ei hän huomaa käytännössä mitään. L&T huolehtii vesipisteiden suojauksesta ja tarkistaa kaikki asunnot työn päätteeksi. Asukkaalle ei koidu tästä vaivaa.”

Vesivahingon tapauksessa vaiva on eksponentiaalisesti suurempi ja viemärihuollon passiivisuuden kulut maksetaan yhdellä kertaa. “Kun investoit viemärihuoltoon nyt, säästät kymppitonnin myöhemmin”, Juha summaa.

 

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.