05.04.2018 |

Kaupan alalla kierrättäminen on bränditeko

Yrityksen brändin rakentaminen ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen, kun aiheena on lajittelu ja jätehuolto. Monessa suuremmassa kaupan alan yrityksessä on kuitenkin huomattu, että profiloituminen vastuulliseksi yritykseksi on fiksu bränditeko.

Kilpailu kaupan alalla kiristyy ja liikkeiden on keksittävä uusia keinoja erottua joukosta. Valveutuneet kuluttajat arvostavat vastuunsa tuntevaa yritystä, joten kiertotalouden innovaatioihin panostaminen voi parhaimmillaan olla keino saavuttaa merkittävää kilpailuetua.

Miten se tehdään käytännössä? Alla kolme esimerkkiä.

1. Vastuullisuus esiin

Vastuullisuutta voi osoittaa esimerkiksi kasvattamalla kierrätysastetta, kuten Tokmannilla on tehty. Samalla kun kustannukset laskevat, asiakas näkee konkreettisten tekojen kautta, että yritys panostaa vastuullisuuteen.

Käytännössä kierrätysastetta on nostettu tehostamalla lajittelua ja kierrättämällä kuormalavat. Osa myymälöistä toimii myös aurinkoenergialla.

Lue Tokmannin asiakastarina tästä.

2. Profiloituminen kestävän kehityksen edelläkävijäksi

Kauppakeskus Sello on profiloitunut kiertotalouden puolestapuhujaksi monellakin eri tavalla. Viime aikoina kauppakeskuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota kierrättämiseen, mikä on vähentänyt kalliin sekajätteen määrää huomattavasti.

Edelläkävijän on kuitenkin pysyttävä aina askeleen edellä muita. Sellon tapauksessa tämä näkyy uusiin innovaatioihin panostamisessa. Tällaisia innovaatioita ovat esimerkiksi siivousrobotti Ilona ja tuleva virtuaalivoimala.

Lue Sellon asiakastarina tästä.

3. Konkreettisia tekoja modernilla otteella

K-ryhmä on sitoutunu nollakaatopaikkatavoitteeseen, mikä on kannustanut keksimään lukuisia käytännön keinoja hyödyntää syntyvää jätettä uudelleen materiaalina. Kalvomuoveista tehdään Pirkka- kierrätysmuovikasseja, biojätteestä biokaasua ja vanhat työvaatteet hyödynnetään uudestaan lumppuina.

Moderni kiertotalous käsittää myös digitaaliset palvelualustat, joiden avulla K-ryhmä pyrkii tulevaisuudessa tehostamaan resurssien käyttöä ja edistämään materiaalikiertoa.

Lue Keskon ja L&T:n yhteistyöstä kertova tiedote tästä.

Lataa Kauppias kierrättää -opas!

Kiertotalous on aiheena myös Kauppias kierrättää -oppaassa. Vastuullisuuden lisäksi opas keskittyy käytännön tekoihin – kuten siihen, millä keinoin ahkera lajittelija voi säästää rahaa jätehuollossa.

Halutessasi voit ladata maksuttoman oppaan alta.

Oletko törmännyt muihin kiinnostaviin kiertotalouden bränditekoihin? Ilmianna kestävän kehityksen edelläkävijä Twitterissä hashtagilla #KestäväBrändi. Laitetaan hyvä kiertämään ja parhaat vinkit jakoon!

Kauppias kierrättää jätehuollon kustannukset

Lataa Kauppias kierrättää -opas!

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.