Siirry sisältöön

Uratarina

Kiertotalouden kulkurissa yhdistyy uusi ja vanha

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Kiertotalouden kulkurissa yhdistyy uusi ja vanha</span>

The Kierrätysnaattori, taidokkaasti tuunattu erikoisjäteauto voitti elokuussa kunniapalkinnon Power Truck Showssa Alahärmässä. Syksyn mittaan auto on kiertänyt monenlaisissa tapahtumissa luomassa myönteistä mielikuvaa L&T:stä sekä jäte- ja kierrätysalasta.

Moderni ja retro samaan aikaan. The Kierrätysnaattorin tunnistaa heti L&T:n kulkuneuvoksi tummansinisestä pääväristä, mutta kun tarkemmin katsoo, löytyy autosta jännittäviä yksityiskohtia.

Pakkaajaosan sivuissa kulkevat noin 1500 niittiä ja saranat näyttävät aidoilta, mutta ne on oikeasti maalattu. Logoissa ja teksteissä on ajan patinaa, mutta kirkas lakka saa ne näyttämään myös moderneilta.

”Halusin luoda vaikutelman, että auto olisi voinut kiertää keräämässä jätteitä jo 50 vuotta sitten, mutta olisi silti samaan aikaan modernin näköinen”, kertoo auton tuunannut Jani Paukku .

Hän kuvailee Karhuline Truck Customsin läpi viemää projektia erittäin intensiiviseksi.

”Minulla ja vaimollani oli kutakuinkin viisi viikkoa aikaa maalata alun perin valkoinen hytti siniseksi sekä maalata ja lakata niitit, saranat, tekstit ja logot pakkaajaosaan. Muoviset puskurit ja lokasuojat maalattiin hopeointitekniikalla näyttämään kromilta. Lisäksi sisustan paneelit ja penkit verhoiltiin uudestaan.”

Hanke eteni kuin luotijuna ja valmistui lopulta aikataulussa.

KN_before_lassikko

Rosteriputket kuin lentokoneesta

Paukku on tyytyväinen lopputulokseen ja sen yksityiskohtiin. Puristinlaitteen rasvarin rosteriputket toinen yhteistyökumppani väänsi käsityönä.

”Tämä muistuttaa jo lentokonetekniikkaa. Tavallisesti nämä on tehty mustasta muoviputkesta.”

Rasvari eli automaattivoitelujärjestelmä on tärkeä osa puristinlaitteessa, jossa on paljon vaativaa tekniikkaa. Rasvari pitää huolta, että voitelu eri osille tapahtuu säännöllisesti ja paikat pysyvät kunnossa.

Näyttävä auto on aiheuttanut pöhinää ja on ollut haluttu vieras erilaisissa yleisö- ja asiakastapahtumissa eri puolilla Suomea. Auto on ehtinyt jo käydä visiitillä useissa eri L&T:n yksiköissä, jotka ovat sitten vieneet autoa muun muassa jalkapallopeleihin, ison tehtaan avoimien ovien päivään ja myös L&T:n omille Strategiapäiville. Tositoimiin eli jätehommiin The Kierrätysnaattori lähtee vuodenvaihteen tienoilla.

Uudenkarhea auto on saanut positiivista palautetta myös kuljettajilta.

”Rauhallinen ajettava, sulava ja hiljainen”, kehuu Petri Aspiola .

”Näkymät kopista ovat avarat. Turvaikkunat etuoven alalaidassa auttavat huomaamaan myös pienimmät kulkijat liikenteessä”, sanoo Veli Pyy , joka myös kouluttaa uusia kuljettajia L&T:lle.

”Ketterä, ei ollenkaan niin jäykkä ajettava kuin kuorma-autot yleensä”, hehkuttaa toimialajohtaja Petri Salermo .

KN_after_lassikko

The Kierrätysnaattorista alan vetonaula

Salermolla oli kunnia ja etuoikeus ajaa The Kierrätysnaattori Alahärmän Power Truck Showhun elokuussa. Auto esiteltiin siellä ensi kerran yleisölle.

Sen jälkeen auto kävi kuljettajien ja HR-väen kanssa kertomassa kierrätysalasta ja työnantajastaan muun muassa Sotilasjuoksu-tapahtumissa. Toive on, että ammattipätevyyden armeijassa suorittaneet kuljettajat löytäisivät tiensä myös L&T:lle.

”Meillä on paljon työtä ja pula kuljettajista. Keksimme idean tuunatusta jäteautosta, joka houkuttelisi alalle nuoria tekijöitä ja lisäisi alan arvostusta”, Salermo sanoo.

salermo_naattori_lassikko

Uudessa jäteautossa on uusia turvallisuutta lisääviä innovaatioita. Ajonäkymä kopista on entistä avarampi ja kuljettajan käyttämät lisälaitteet kojelaudassa on sijoitettu hyvin näkökenttään. Tämä lisää turvallisuutta ja parantaa työergonomiaa. Ovi aukeaa 90 astetta ja iso astinlauta on normaalia matalampi.

”Se vähentää tapaturmien riskejä, sillä vuoron aikana kuljettaja nousee autosta toista sataa kertaa”, Salermo kertoo.

Ekologinen esimerkki

L&T:n reilut 800 raskaan kaluston kulkuneuvoa näkyvät liikenteessä ja rakentavat mielikuvaa yrityksestä. L&T opastaakin kuljettajiaan turvalliseen ja taloudelliseen ajotapaan, sillä omalla käytöksellään kuski vahvistaa mielikuvaa vastuullisesta sekä yhteispeliä arvostavasta työnantajastaan.

”Turhat kiihdytykset ja jarrutukset, liian suuret tilannenopeudet tai revittelyt ärsyttävät muita kulkijoita ja ovat epätaloudellinen tapa ajaa”, nuoria kuljettajia perehdyttävä Veli Pyy sanoo.

Pyyn mukaan uusien kuljettajien ajotapa kehittyy ja rauhoittuu, kun he saavat kokemusta ja itsevarmuutta.
L&T:n jäteautoissa on ajotavan seurantajärjestelmä Sensior, jonka avulla kuljettajia opastetaan taloudelliseen ja turvalliseen ajotapaan. Viidessä vuodessa on saatu paljon positiivista kehitystä.

”Turvallisuuden lisäksi oikea ajotapa pidentää autojen käyttöikää ja säästää polttoainekustannuksissa. Voimme myös seurata autojen käyttöastetta, jotta kalusto on tehokkaassa käytössä”, sanoo kehityspäällikkö Janne Koskela.

Sensior-ajotapaindeksi luokittelee kuljettajien suorituksen kouluarvosanoin 4–10.

”Ympäristöpalveluiden kuljettajien ajotapa on parantunut. Kun aloitimme seurannan, keskiarvo oli kahdeksan tuntumassa, tänä vuonna olemme päässeet joka kuukausi yli yhdeksän.”

Tarina on julkaistu 12.10.2018.