09.02.2018 |

L&T:n työntekijät seurasivat ruokahävikkiään Hävikkimestari-sovelluksella – hävikki puolittui jo viikossa

L&T:n ympäristöpalveluiden työntekijät kokeilivat tammikuussa Hävikkimestari-sovellusta oman kotitaloutensa ruokahävikin seurantaan. Kokeiluun osallistui noin 30 työntekijän kotitaloudet. 

Ravintoloiden ruokahävikin minimoimisen mahdollistava Hävikkimestari-sovellus räätälöintiin kotitaloushävikin mittaamiselle sopivaksi ja sitä käytettiin päivittäin kahden viikon ajan. Kokeilun tarkoituksena oli tuoda Hävikkimestari-sovelluksen toiminnallisuutta tutuksi L&T:n työntekijöille. Hävikkimestari toimii tällä L&T:n hävikkipalveluiden lippulaivatuotteena.

”Hävikkimestarin käyttö vaikutti omaan käyttäytymiseeni hävikin tehokkaammalla tarkkailulla. Jääkaapin sisältöä tuli mietittyä tarkemmin ja sinne jääneistä ruoista tuli tehtyä normaalia enemmän uutta syötävää. Roskiin päätyi siis vähemmän ruokaa kuin ennen. Kun pääsee itse kokeilemaan uutta tuotetta, on siitä paljon helpompi puhua myös asiakkaiden kanssa”, kertoo myyntineuvottelija Mikko Miettinen.

Hävikki väheni puoleen jo viikossa

Yhteensä 31 L&T:läisten taloutta kirjasi hävikkinsä ylös kahden viikon ajan. Kokeilun ensimmäisellä viikolla hävikin määrä oli lähes 25 kg, mutta toisella viikolla enää puolet siitä.

Eniten hävikkiä syntyi vihanneksista (21 %), vähiten lihasta (2 %) ja ravintolaruuasta (1 %). Yleisin syy hävikin syntymiselle oli ruuan homehtuminen tai muu pilaantuminen (32 %). Muita syitä oli mm. liian suuren ruokamäärän valmistaminen (15 %).

”Hävikkimestarin käyttö oli helppoa ja hauskaa. Oletin, että kotonamme ei ruokahävikkiä juuri synny, sillä syömäkelvotonta biojätettä kuten kahvinpuruja ei kokeilussa mitattu. Mutta syntyihän sitä! Kauppareissuilla lakkasin hankkimasta mitään vain varmuuden vuoksi. Lisäksi aloimme perheeni kanssa yhdessä miettiä mitä juustonkannikasta tai pastakastikkeen lopusta voisi vielä valmistaa. Uskon, että kokeilun myötä toimintaamme tuli pysyvä muutos”, kommentoi ympäristöhuollon asiantuntija Eeva Lammi Turusta.

Helsingissä asuva projektipäällikkö Eveliina Lindell puolestaan sai myös puolison osallistumaan hävikin kirjaamiseen.

”Kesken kokeilun löysin kuitenkin bioroskien joukosta pilaantuneita omenoita, joita ei ollutkaan punnittu. Itselleni tämä toimi hyvänä muistutuksena siitä, että palvelun käyttöönottovaiheessa henkilökunnan kouluttamiseen ja selkeään aloitukseen panostaminen kannattaa, jotta kaikki ymmärtävät miksi tietoa kerätään ja kuinka mittausdatasta saadaan johdonmukaista ja luotettavaa”.

Ravintolat saaneet Hävikkimestarilla vakuuttavia tuloksia

Ruokahävikin vähentämisellä ja tiedonkeruulla on ravintolalle useita hyötyjä. Kun hävikkiä mitataan, sen johtaminen perustuu tietoon arvailujen sijaan. Pienempi hävikki tarkoittaa säästöjä niin raaka-aine- kuin jätekuluissa. Kun työntekijät pääsevät itse ideoimaan hävikin vähentämiskeinoja, he innostuvat työstään ja sitoutuvat työnantajaan pidemmäksi aikaa.

Hävikkimestari-palvelu ravintoloille sisältää sovelluksen lisäksi tehokkaan valmennuksen, jonka avulla sovelluksella kerättyä tietoa hyödynnetään tuloksellisesti. Asiakkaat ovat saaneet viikoittaisesta hävikistään pois parhaimmillaan jopa 60 % alle vuoden käytön jälkeen. Palvelu onkin herättänyt kiinnostusta nyt jopa ulkomailla.

Hävikkimestarista on mahdollisuus pyytää demo, mikäli palvelu kiinnostaa ravintolaasi. Ota yhteyttä: jarna.hyvonen@lassila-tikanoja.fi tai 050 530 2965.

New Call-to-action

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.