29.08.2018 |

Startupin sydän voi sykkiä suuressakin yrityksessä – L&T innovoi pienillä ja ketterillä kokeiluilla

Innovatiiviset kokeilut, digitalisaation aallonharjalla surffaaminen ja ketterä kehitys ovat asioita, jotka yhdistetään usein lähinnä pieniin startup-yrityksiin. Voisiko kuitenkin olla mahdollista, että pitkän historian omaava valtakunnallinen ja maltillista tahtia muuttuvilla toimialoilla operoiva yritys voisi myös tuoda startup-hengen ja innovaatioiden etsimisen osaksi kulttuuriaan?

”Isolla yrityksellä on varaa kokeilla ja joskus epäonnistua”, sanoo Lassila & Tikanojan aluemyyntipäällikkö Vantte Kenttä.

Hänen mukaansa kiinnostus pieniä kokeiluja kohtaan L&T:n sisällä on jatkuvasti kasvanut, kun yritys on alkanut hyödyntää laajaa osaamistaan eri toimialoilta. Talon sisältä onkin noussut jo useita yrityksen eri ammattitaitoja ja vahvuuksia yhdistäviä palveluita, kuten Hävikkimestari, Huomenta-siivous, Kierrätysbotti KikkaHelppo-palvelut, Raksanappi sekä L&T Kioski.

Kolmen henkilön startupilla voi tulla hyvä idea, mutta kun tulee kyse liiketoiminnan kasvattamisesta, valmiista asiakkuus- ja kumppanuusverkoistoista ja liiketoiminnan kustannustehokkuudesta, alkaa kolmen henkilön startup yskähdellä. Meidän kaltaisella suuryrityksellä puolestaan on juurikin näistä asioista pitkiltä aikajaksoilta paljonkin tietotaitoa. Joskus meidän suuri kokomme on ollut kuitenkin myös heikkoutemme. Valtakunnallisella monialakonsernilla on organisaatiossa leveyttä joskus liiankin kanssa. Mutta kokoluokkamme mahdollistaa kuitenkin sen, että voimme kokeilla uutta ja kehittää palveluita laajan asiakaskunnan kanssa läpi eri palvelulinjojen, innovoida yhteistyössä asiakkaiden kanssa samaan aikaan kun palvelut jo pyörivät. Tällaiseen ei kolmen henkilön startup kykene”, Vantte kuvailee.

Digitiimi valjastaa yrityksen resurssit uuteen käyttöön tuorein silmin – kiinteistöala hyötyy sohvien kierrättäjistä

 

Ketteriä kokeiluja L&T:n sisällä ideoi etunenässä jatkuvasti kasvava digitiimi, joka toimii suorassa yhteistyössä kaikkien yrityksen toimialojen kanssa.

”Asenteet digitiimin tyylisiä kokeiluja kohtaan ovat muuttuneet. Ja mitä enemmän tehdään digijuttuja ja ollaan liiketoimintalinjassa läsnä, niin aletaan ymmärtämään että mikä on digin ja IT:n ero”, digitiimin digimentalisti Panu Keski-Pukkila kommentoi.

Keski-Pukkila on huomannut kuinka paljon synergiaetuja eri toimialojen välillä on nyt alettu hyödyntää digitiimin kokeilujen kautta.

”Kokeilujamme on helppo linkittää sivupalveluiksi olemassa oleviin projekteihin, palveluihin ja tuotteisiin. Voimme esimerkiksi laajentaa jonkun palvelun tarjontaa nykyisille asiakkaille. Ja kun esimerkiksi ympäristöpalveluissa tehdään jotain kokeiluja, niin se voi tuoda odottamattomia etuja vaikkapa kiinteistöpalveluiden asiakkaille”, Keski-Pukkila jatkaa.

Näin tapahtui muun muassa pääasiassa kiinteistöalalle suunnatun L&T Kioski -verkkokaupan tapauksessa, kun esimerkiksi Helpponoudon, Helppovaraston ja Huomenta-siivouksen nettikauppojen oppeja pystyttiin hyödyntämään uuden palvelun kehityksessä.

Myös digitiimin digimentalistina kolme vuotta toiminut Ville Simola pitää Lassila & Tikanojan suuruutta vahvuutena eikä heikkoutena startup-tyylisten ketterien kokeilujen kehityksessä.

”L&T:n isoimpia etuja on suuri olemassa oleva asiakaskunta, joiden kanssa palveluja voi kehittää. Siinä on hyvä pohja kehittää ja testauttaa palveluita. Toinen etumme on nykyisen tekemisen hyödyntäminen. Palikoita on valmiina, niitä yhdistämällä voi luoda jotain uutta. Startupissa kaikki täytyy rakentaa nollasta. Kolmas etumme on rahoituskulma. Startupilla menee paljon aikaa varsinkin alkuvaiheessa rahoituksen hankkimiseen. Se kaikki aika on pois asiakastyöstä ja kehittämisestä. Meidänkin pitää hankkia rahoitus sisäisesti ja perustella tekeminen tuloksilla, mutta prosessi on sulavampi kun rahoittajatahoja on yksi jolle raportoida”, Simola kuvailee.

Asiakkaat ajavat tuotteiden ja palveluiden kehitystä

 

Kehitys ei kuitenkaan aja itse itseään, edes vahvan digitiimin toimesta. Kaikki L&T:n ketterät kehitysprojektit kumpuavat asiakkaiden toiveista ja tarpeista. Lisäksi, niiden kehityksessä hyödynnetään jatkuvasti asiakkaiden ja yhteistyökumppanien palautetta.

”Esimerkiksi Helpponouto ja Helppovarasto pohjautuvat suoraan kuluttajatutkimuksen tuloksiin. Helppovarastossa lisäksi havaittiin, että asiakkaiden varastointitarve jakautuu kahteen käyttötarkoitukseen; Pidempiaikaiseen tavaroiden säilyttämiseen esimerkiksi ulkomaanmuuton takia ja toisaalta lyhytaikaiseen varastointitarpeeseen joka liittyy muuton välivarastointiin. Tämä tunnistettiin kokeilun aikana ja Helppovarastoa alettiin tarjoamaan kumpaakin asiakastarvetta palvelevina paketteina”, Ville Simola kertoo.

Asiakkaat eivät pelkästään auta L&T:n ketterien palveluiden kehityksessä, vaan odottavat monella toimialalla markkinajohtajan asemassa toimivalta yritykseltä esimerkin näyttämistä ja uuden teknologian käyttöönoton edistämistä.

”Kumppanit, muut toimijat ja asiakkaat odottavat meiltä esimerkiksi kiinteistöalan etulinjassa kulkemista. Minun näkökulmasta L&T konsernina on tekemässä oikeita asioita etunenässä, ei pelkästään ympäristöystävällisyyden ja kierrätyksen saralla vaan myös uusien ideoiden käyttöönotossa”, tiivistää Vantte Kenttä.

 

Tutustu L&T Kioskin tarjontaan!

New Call-to-action

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.