09.01.2018 |

Yhteisvoimin huipputuloksiin

Lassila & Tikanoja tuottaa Aalto-yliopiston viheralueiden hoidon ja kunnossapidon. Yhteiset tavoitteet täyttyvät, kun keskustelu säilyy avoimena ja kumpikin osapuoli on sitoutunut työhön.

Aalto-yliopistolla Espoon Otaniemessä on harvoin hiljaista. Opiskelijat kiirehtivät luennoilleen ja uutuuttaan kiiltelevän metroaseman suulla parveilee muutama turisti. Joulukuinen maisema odottaa vielä lunta, mutta yliopiston dynaaminen ilme tuntuu ulottuvan puistoalueille saakka. Syy löytyy Lassila & Tikanojan ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n pitkään jatkuneesta yhteistyöstä.

Kahden yrityksen yhteinen taival alkoi vuonna 2012. L&T viherpalvelut tuli mukaan kuvioon kolme vuotta sitten.

”Tarpeet eivät ole vuosien varrella muuttuneet, mutta esimerkiksi energiankulutusasiat ovat tulleet vuosi vuodelta tärkeämmiksi. Lisäksi vaatimus palveluiden tasosta on noussut jatkuvasti, ja siihen Lassila & Tikanoja on pystynyt vastaamaan hyvin”, kertoo Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n toimitilapäällikkö Jukka-Pekka Salmisto.

Työsarkaa riittää, sillä hoidettavaa pinta-alaa Otaniemessä ja Töölössä on lähes 50 hehtaaria. Alueella on sekä luonnontilaista merenrantaa, metsää että hyvinkin tiivistä ja monella aikakaudella rakennettua edustusluokan kaupunkiympäristöä. Viherpalveluiden lisäksi Lassila & Tikanoja toteuttaa Aalto-yliopistolle myös kiinteistöhuoltoa, ympäristöpalveluita sekä kiinteistötekniikkapalveluita.

Parhaillaan L&T:n Viherpalvelut toteuttaa Otaniemessä muun muassa laatoitustöitä, portaiden rakentamisia ja metsänraivausta.

”Työtä riittää ympäri vuoden. Kyse on sekä suunnittelu- että ylläpitotyöstä, kuten myös viher- ja ulkoalueiden rakentamisesta, jota tehdään sään ja vaihtuvien tarpeiden mukaan”, sanoo Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n Property Manager Mari Pitkänen.

Pitkänen on Aalto-yliopiston ainoa viherpalvelujen kanssa työskentelevä työntekijä. Hän vastaa muun muassa tilauksista, tarjousten hyväksymisestä, laadunvalvonnasta, sopimushallinnosta ja budjetoinnista.

”Hyvin toimivalle yhteistyölle on aito tarve.”

Avoimuus kunniaan

Sekä Salmisto että Pitkänen kuvailevat yhteistyötä L&T:n kanssa sujuvaksi ja avoimeksi.

”Laatutaso on noussut paljon, ja yhteistyö on kehittynyt myönteiseen suuntaan”, Salmisto kertoo.

aalto_yo1_16_9.jpg

Pitkäsen mukaan sujuvuus johtuu osittain siitä, että L&T:n yhteyshenkilöt ovat tulleet tutuiksi.

”Nykyisin tuntuu, että meitä kuunnellaan aiempaa enemmän ja toimeen tartutaan hyvin nopeasti. On hienoa, että voin olla yhteydessä palveluntarjoajaan matalalla kynnyksellä ihan pienistäkin asioista. Silloin mikään ongelma ei ehdi kasvaa suureksi, vaan kaikki pienetkin asiat ratkaistaan pian”, hän kertoo.

Salmisto huomauttaa, että juuri avoimuus on salaisuus siihen, miksi yhteistyö toimii.

”Kumpikin osapuoli pystyy sanomaan toiselle suoraan. Viherpalveluiden ihmisillä on henkilökohtainen ote työhön, joten heidän kanssaan on helppo tehdä töitä.”

Yhteistyön vaikutukset korostuvat myös alueen käyttäjien antamassa palautteessa. Palautetta tulee Pitkäsen ja Salmiston mukaan harvoin, ja jos tulee, se on lähes aina positiivista.

Haastava lähtötilanne

Kolme vuotta sitten L&T:n ja Aalto-yliopiston yhteistyö ei ollut yhtä auvoisissa kantimissa.

”Alkutilanne oli haastava. Onneksi ymmärsimme hyvin varhaisessa vaiheessa, että puutarhurin ammatti vaatii ihan omanlaistaan erikoisosaamista. Pelkkä peruspuutarhuri ei riitä vastaamaan työmäärästä, vaan mukaan tarvitaan asiantuntijapalveluita ja muun muassa viherrakentamisen, kivirakentamisen ja infrapuolen tuntemusta. Täällä puutarhanhoidon tehtävänä on tukea kiinteistönhuoltoa siten, että kokonaisuus toimii”, kertoo L&T:n viherpalveluiden yksikönpäällikkö ja koko viherpalveluiden tuotannosta sekä kehityksestä vastaava Satu Sokkinen.

Alkutilanne vaati paljon aikaa ja pitkiä hermoja kummaltakin osapuolelta.

”Teimme todella tiivistä yhteistyötä ja annoimme välillä hyvinkin suoraa palautetta. Oli hienoa huomata, että palautteeseen reagoitiin ja se otettiin tosissaan. Nyt, kun viherpalveluissa tiedetään, mitä haluamme ja millaiset odotukset meillä on, yhteistyö sujuu helpommin”, Mari Pitkänen kertoo.

Jukka-Pekka Salmisto huomauttaa, että yhteistyö on parantunut nimenomaan siksi, että työtä tekevät tällä hetkellä oikeat ihmiset.

”Viheralueiden hoito ei ollut aiemmin kiinteistönhuoltoporukan ydinosaamisaluetta. Perusasiat oli toki hoidettu, mutta nyt ne hoidetaan huomattavasti laadukkaammin.”

Kulttuurihistoriallinen alue on lisähaaste

Lisähaastetta Aalto-yliopiston viherpalveluiden toteuttamiseen tuo se, että Otaniemi on kulttuurihistoriallisesti arvokas alue, jossa on muun muassa Alvar Aallon suunnittelemia, suojeltuja rakennuksia.

”Miljöötä ja rakennusympäristöä täytyy ymmärtää. Halusimme palauttaa alueelle sen vaatiman arvostuksen mutta myös kehittää sitä alkuperäistä viheraluesuunnitelmaa mukaillen. Nyt tuntuu, että olemme onnistuneet tavoitteessa”, Salmisto summaa.

aalto_yo2_16_9.jpg

Laadukasta työtä ammattilaisten voimin

Lassila & Tikanojan aluemyyntipäällikkö Santtu Vähälä korostaa, että viherpalveluiden tehtävänä on paitsi ylläpitää aluetta, myös toimia eräänlaisina toisina silminä ja tuoda uusia ideoita pöytään.

Vähälän tehtävänä on toimia asiakkuusvastaavana ja sitouttaa kaikki osapuolet yhteiseen tekemiseen.

”Omasta näkökulmastani kyseessä on helppo asiakkuus, sillä pystymme toimimaan ja keskustelemaan avoimesti. Asioita on helppo viedä eteenpäin, kun tiedän tarkkaan, mitä Aalto-yliopistossa toivotaan.”

Vähälä kuvailee viherpalveluita isoksi palapeliksi, jossa kaikilla on oma roolinsa.

Satu Sokkinen uskoo, että Aalto-yliopisto on hyötynyt kumppanuudesta siten, että toimintaan on valjastettu monenlaisia viheralan ammattilaisia.

”He ovat saaneet koko repertuaarin käyttöön. Mukana on sekä metsuria, suunnittelijaa, kivimiestä että maanrakentajaa kuin myös ylläpidosta vastaavia puutarhureita ja hortonomeja. Heidän työtään helpottaa valtavasti se, että yksi yhteistyökumppani pystyy tarjoamaan tällaisen tekijöiden kirjon.”

Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n Mari Pitkänen on samaa mieltä.

”Kun tiedämme, että palveluntuottajalla on asiat kunnossa, tiedämme, että asiat hoituvat. Toki aina silloin tällöin sattuu ja tapahtuu, mutta tieto tulee meille ennen kuin alueen käyttäjille. Virheet korjataan ja niistä otetaan opiksi. Tämä lisää luottamusta”, hän sanoo.

Tyytyväisiä työntekijöitä, tyytyväisiä asiakkaita

  • L&T viherpalvelut huolehtii pihojen, ulko- ja viheralueiden suunnittelusta, viherrakentamisesta ja viheralueiden hoidosta.
  • Viherpalvelut työllistää kasvukaudella yli sata työntekijää pääkaupunkiseudulla, Etelä-Suomessa ja Itä-Suomessa. Kokoaikaisesti viherpalveluissa työskentelee noin 30 henkilöä.
  • L&T viherpalvelut on suosittu työpaikka: 90 prosenttia työntekijöistä pitää Viherpalveluita miellyttävänä työpaikkana, ja työntekijöiden sairauspoissaoloprosentti oli vuonna 2017 vain 1,7.
  • L&T viherpalvelut on sitoutunut voimakkaasti kierrätykseen. Kaikki viherpalveluiden leikkaama pensas- ja puujäte kierrätetään.

TILAA BLOGIMME JA ASIAKASTARINAMME SÄHKÖPOSTIISI

Teksti: Pi Mäkilä
Kuvat: Ville Rinne 

 

Lataa Kiinteistöpäällikön Vinkkivihko

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.